Ostoskorisi on tyhjä!
Mistä Filantropian hiilijalanjälki syntyy?
Hiilijalanjälki kuvaa ihmisen tai jonkin toiminnan tuottamaa kuormaa ilmastolle. Keskivertosuomalaisen hiilijalanjälki on reilut kymmenen tonnia hiilidioksidia vuodessa. Filantropia laski oman hiilijalanjälkensa järjestöille räätälöidyn laskurin avulla.
Sitran ja Helsingin yliopiston tuottaman laskurin  avulla myös organisaatiot voivat laskea oman hiilijalanjälkensä. Kehitysyhteistyöjärjestöjen kattojärjestö Fingo ry järjesti vuosi sitten Hiilifiksu järjestö -koulutuksen, jossa perehdyttiin laskurin käyttöön.
Laskurin avulla Filantropiakin on päässyt perehtymään tarkemmin, mistä järjestön hiilijalanjälki syntyy vuoden aikana. Filantropian hiilijalanjälki on kolmen keskivertosuomalaisen ilmastokuorman suuruinen eli noin 30 tonnia.
Kansainvälisen työn luonteen vuoksi lentokilometrien aiheuttama ilmastokuorma oli tiedossa jo etukäteen. Sen lisäksi on laskettu kaikki bussilla, junalla, laivalla, autolla ja taksilla työn puolesta taitetut kilometrit. Tapahtumien järjestämisestä ja toimiston ylläpitämisestä syntyy myös oma hiilijalanjälkensä.
Positiivista laskurin tuloksissa oli se, että Filantropia on jo vuosia minimoinut toiminnastaan syntyvät kulut ja sitä kautta hiilijalanjäljen. Vuonna 2018 energiankulutuksesta ja jätteistä syntynyt ilmastokuorma oli 140 kg hiilidioksidia (keskivertosuomalaisen asumisesta syntyvä kuorma on 3 400 kg).  Palvelujen ja toimintojen hiilijalanjälki oli viime vuonna kuusi prosenttia ja hankintojen ilmastokuorma yhden prosentin verran.
Liikkuvan työn suurin ilmastojälki syntyi matkustamisesta (92 prosenttia). Lentokilometrien osuus oli 89 prosenttia kaikista matkakilometreistä (94 755 km) ja lentokilometreistä 83 prosenttia syntyi työntekijän ja vapaaehtoisten mannertenvälisillä matkoilla eli Euroopan ja Afrikan välillä. Mannertenvälisten lentojen määrää on minimoitu muun muassa sähköisellä viestinnällä ja yhdistämällä usean toimintamaan seuranta samaan matkaan, jolloin Itä-Afrikassa vietetty aika on pidentynyt. Lentämisen jälkeen toiseksi eniten matkoja taitettiin junalla kotimaassa.
Filantropia jatkaa hiilijalanjäljen seuraamista ja minimoimista vuosittain ja selvittää eri tapoja kompensoida ilmastokuorma, jota ei voi kokonaan poistaa lopettamatta toimintaa. Filantropian omistaman metsän hiilinielun vaikutus on myös laskennassa.